Legfrissebb híreink

NAD D 3045 hibrid digitális erősítő teszt az amerikai secrets of hometheater and hifi.com oldalon

2019. 02. 24.

NAD D 3045 hibrid digitális erősítő teszt

by Chris Eberle

A D 3045 hibrid digitális erősítő lehet, hogy úgy néz ki, mint egy desktop erősítő, azonban még a legtöbbet követelő hangfalakat is könnyedén meg tudja hajtani nagy hangerőn. A hideg hőfokon futó kialakítás folyamatos 60 watt/csatorna teljesítményt tud leadni 8Ω-on, a dinamikus csúcsokban pedig 200 wattot 2Ω-on. A nagy bemenetállomány analóg, MM phono, coax digitális, optikai, HDMI ARC és USB csatlakozókat tartalmaz. A két irányú Bluetooth pedig annyit jelent, hogy a telefonról a D 3045-re lehet stream-elni, majd onnan vezeték nélküli fejhallgatóra. Kicsi házba csomagolták, ezért el lehet helyezni úgy is, hogy ne legyen sehol sem útban, például könyvespolcra, vagy az íróasztal sarkába. Ezen az áron elképesztő két csatornás teljesítményt nyújt.

 

Kiemelt jellemzők

  • Kompakt méret, ami szinte bárhol elhelyezhető
  • Sokat követelő hangfalak esetén sem melegszik
  • Fogad bármilyen analóg és digitális bemenetet
  • Két irányú Bluetooth Qualcom aptX HD
  • USB bemenet 24-bit/384kHz, MQA és DSD támogatással
  • Tiszta és természetes hang lehengerlő dinamikai tartománnyal
  • Prémium összeszerelési minőség

 

Bevezető

Mióta megvettem az első NAD termékemet 1984-ben, egy 3020-as integrált erősítőt, az audióhoz való egyszerű és elegáns megközelítésük rajongója vagyok. Az erősítő a megváltást jelentette a főiskola alatt és az eszközeik a mai napig lenyűgöznek. 2013-ban teszteltem annak a legendás barna doboznak a szellemi örökösét a D 3020 hibrid digitális erősítőt. Most pedig a szteroidokkal felpumpált nagyobb testvér, a D 3045 van terítéken.

A D 3020-hoz hasonlóan a D 3045 is a NAD hibrid digitális kialakítását használja, ami a holland Hypex cégtől származik. Alapjában véve ez egy D osztályú modul, amit azonban a NAD úgy optimalizált, hogy rugalmasabb legyen és többfajta hangfal nyomáshoz alkalmazkodjon. Lényegében bármilyen hangfalat folyamatos 60 watt/csatorna teljesítménnyel tud meghajtani, bármit is szeretnénk rákötni, ebbe a 4 ohmos Axiom LFR1100 is beletartozik, amivel tesztelni fogom.

A D 3045 fogad analóg forrásokat, beleértve a mozgó mágneses lemezjátszót, digitális eszközöket a digitális coax, optikai és még HDMI, valamint az aszinkron USB csatlakozókon keresztül. A kis mértnek köszönhetően pedig bárhol elhelyezhető. Röviden szólva, elég kevés az a dolog, amire ez az apró erősítő ne lenne képes. Nézzük is meg.

 

NAD D 3045 HYBRID DIGITAL AMPLIFIER SPECIFICKÁCIÓK

 

2 CSATORNÁS INTEGRÁLT ERŐSÍTŐ

bemeneti érzékenység: 82mV (ref. 500mV out)

Maximum bemeneti jel: >5.5Vrms

JEL/zaj arány: >98dB (A-weighted, 500mV in, 500mV out, ref. 2.828V out in 4Ω)

Csatorna elválasztás: >75dB (ref. 1kHz)

Frekvencia átvitel: ±0.3dB (20Hz-20kHz)

THD: <0.005% (@1W, 4 & 8Ω)

Analóg bemenetek: 1x MM Phono, 1x RCA, 1x 3.5mm

Digitális bemenetek: 2x optical, 1x coax, 1x HDMI/ARC, 1x asynchronous USB

Kimenetek: 1x RCA out (sub out), 1x 3.5mm headphone

Mintavételezés: 24-bit/192kHz digital, 24-bit/384kHz computer

Egyéb jellemzők: aptX HD Bluetooth, DSD, MQA

vezérlés: 12v trigger in

Méretek: 70 x 235 x 265 mm (SzxMaxMé)

Tömege: 3.6kg

GARANCIA: 2 év

 

Design

A NAD elképesztő teljesítményt és lenyűgöző képességeket pakolt a D 3045 dobozába. Ellentétben a 44 cm széles dobozokkal ez a készülék úgy áll, mint egy könyv, és nem is sokkal nagyobb, mint egy tipikus keményfedeles kötet. Az alig 7 cm szélességével és kevesebb, mint 24 cm magasságával lényegében bárhol elhelyezhető. A szellőzés sem szempont a hűvösen dolgozó belső alkatrészeknek hála. Ugyan kis rácsok futnak az alján, de nem igényelnek nagy teret a levegő elvezetéséhez. Horizontális használat esetére a NAD nyolc darab felragasztható lábat is mellékelt a készülékhez, így tényleg bárhol elhelyezhető az erősítő. A kijelző még automatikusan el is forog a helyes pozícióba. Ennek a rugalmasságnak köszönhető, hogy bármilyen helyiségben minőségi hanggal tud szolgálni, egy kollégiumi szobától egy tágas nappaliig vagy média helyiségig.

Az előlap és a felső felület egy összefüggő lakk fekete sáv, ami a függőlegesből egy egyenletes ívben fut át vízszintesbe. Kikapcsolva csak egy narancssárga ikon fénye látható és a két gomb, az egyik a hangerő szabályozó, míg a másik a forrásválasztó. A D 3045 bekapcsolható akár a fénylő ikon megérintésével vagy az apró távirányítóval. Ekkor megjelenik egy világoskék kijelző, amin az aktuális hangerő és forrás látható. A bemenetválasztó gomb határozottan forog a finom megakasztó peckeken. A kijelző alatt pedig egy 3,5mm-es fejhallgató csatlakozó fedezhető fel.

A hátsó oldalon található a bemeneti panel, ami lényegében minden forrást támogat, amit csak használni szeretnék. A sztereó RCA és 3,5 mm jack mellett MM phono jelet is képes fogadni (RCA és földelésre szolgáló csavarral), továbbá digitális bemeneteket egy coax és két optikai csatlakozón, a HDMI/ARC és az aszinkron USB mellett, ami ráadásul MQA és DSD formátumokat is fogad 24-bit/384kHz-ig.

A távirányító nagyon bűbájos 10cm-es hosszával és 3,8cm-es szélességével. Be-/kikapcsoló, hangerő, némítás és bemenet vezérlő gombok találhatók rajta. A középső részen még két gomb helyezkedik el. A Dim gombbal a kijelző fényereje állítható. A másik Bass gombnak két funkciója van. Egyzser a többféle basszus módból lehet választani. A basszus keresztvágását lehet 40, 80 vagy 120 Hz-re állítani; vagy be lehet kapcsolni +6dB extra basszust. Tipp: ezt ne kapcsoljuk be, ha szélessávú hangfalaink vannak. Az Axiom hangfalak elég csúnyán puffogtak tőle. A másik funkciója a Bluetooth be-/kikapcsolása. Ehhez pár másodpercig nyomva kell tartani. Alul pedig irányító gombok vannak a Bluetooth bemenethez. A távvezérlőnek nincs háttérvilágítása és kicsit olcsó hatást kelt, de a dolgát rendesen végzi.

A D 3045-öt úgy mutatták be nekem, mint egy „szteroidokkal felpumpált D 3020.” Ugyanazokat a Hypex UcD modulokat használja. Magas feszültséghez és alacsony ellenálláshoz optimalizálták, ami annyit jelent, hogy szinte bármilyen hangszórót képes erőlködés vagy a hangminőség megváltoztatása nélkül meghajtani. A 2013-as D 3020 teszthez a NAD-tól megkaptam a hivatalos specifikációt, ami összefoglalta a technológia legfőbb előnyeit. Itt egy emlékeztető:

- Terhelés állandósága, ami annyit jelent, hogy nem változik a hang a különböző hangszóró ellenállásoknál

- A nagyon alacsony ellenállások nem befolyásolják

- A növekedés állandó az egész frekvenciatartományban, aminek köszönhetően magas frekvenciákon is minimális a torzítás

- Összeállítható egyedi alkatrészekből (nincs szükség drága integrált áramkörökre)

- Kiváló EMC (elektromágneses kompatibilitás) teljesítmény

- Alacsony, egyenletes kimeneti ellenállás a jó basszus vezérlésért

- Egyenletes reakció minden terhelésnél

- Még az alacsony ellenállás és a legmagasabb frekvenciák esetén is rendkívül alacsony torzítás

A NAD 8Ω-oncsatornánként 60 watt folyamatos teljesítményt adott meg. Bár ez nem tűnik egy lenyűgöző számnak, ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy az otthoni zenehallgatás a legtöbb esetben egy wattot használ, alkalmanként 10 wattos kiugrásokkal. A D 3045 2Ω-on 200 wattos csúcsra képes. És mivel a különböző ellenállású hangfalakon ugyanolyan jól teljesít, ezért nem láttam annak okát, hogy miért ne az Axiom LFR1100 álló hangfalakat kössem rá.

 

Beüzemelés

A D 3045-öt az LFR1100-hez csatlakoztatva csak a front meghajtókat hallgathattam. Normális esetben négy csatornás DSP modult használva ki lehet használni a hangfal mindenirányú képességét. Tehát ennek a tesztnek a kedvéért most egy pár M100-ként működnek. Ezek szélessávú reflexnyílásos 4Ω-os, szobában 93dB-s (1w/1m) toronyhangfalak. Általában egy Emotiva XPA-5 hajtja őket, ami viszont annyit nyom, mint tíz D 3045.

A beüzemelés nem is lehetne egyszerűbb. A hangszórókat csak a kiváló öt utas hangszóró csatlakozókhoz kell csatlakoztatni, rá kell dugni a forráseszközt, és be kell dugni az áramba a mellékelt tápkábellel. A bekapcsoláshoz csak meg kell érinteni a készülék tetején világító ikont, aztán ki kell választani a bemenetet a kisebb tekerőgombbal. Az előlapi kijelzőn az aktuális hangerőt láthatjuk, ami minden bekapcsoláskor alapból -20dB, és az aktív bemenetet.

Tesztemhez egy OPPO UDP-203-as Ultra HD Bluray lejátszót kötöttem rá digitális coax kábellel. Ez általában valamivel tisztább hangot eredményez a HDMI-vel szemben az eredendően alacsonyabb jitter-e miatt. Ha valaki magas felbontású forrást tervez, akkor ahhoz ott van az USB bemenet, ami aszinkron és támogatja a DSD-t 24-bit/384kHz-ig, valamint az MQA-t is (Master Qulaity Authenticated). Sajnos nincsenek BluOS funkciók, mint más NAD eszközökön. Ha valaki vezeték nélkül szeretné használni a D 3045-öt, akkor a Qualcomm aptX Bluetooth használható. Ez ráadásul kétirányú, tehát telefonról vagy tablet-ről stream-elhetünk az erősítőre, amiről aztán vezeték nélküli fejhallgatóval hallgathatunk zenét. ÉS természetesen egy 3,5mm-es fejhallgató jack is található a készüléken..

 

Használat közben

A hang tesztem általában olyan ismert zenék meghallgatását foglalja magába, melyekben megtalálom azokat a részleteke, amiknek ott kell lenniük. A legtöbb eszköz képes az anyagot hűen visszaadni, és egy-két délután alatt megtudok mindent, amit csak szeretnék. A D 3045 viszont más sztori volt. Röviden szólva, arra késztetett, hogy folytassam a hallgatást. Az egy délutánom több délutánba fordult, mialatt rengeteg felvételt hallgattam meg CD-ről és Bluetooth-on keresztül. Ez egy tényleg lenyűgöző erősítő.

Az élmény egy egyszerű próbával kezdődött. Miután mindent összekötöttem, benyomtam egy Queen válogatást, ami a Bohemian Rhapsody-val kezdődött. Az elvárt részletesség és dinamika tartomány fogadott, és már pont továbbléptem volna egy másik albumra, amikor az Another One Bites the Dust elindult. Az indító basszus a lehető legfeszesebb kontrollal ragadta meg a figyelmemet, amit valaha hallottam. Nem gyakran hallgatom a szélessávú Axiom-okat mélyláda nélkül, de a D 3045-nek nem okozott nehézséget, hogy megtalálja a bennük rejlő basszus potenciált, és hogy irányítása alá vegye azt. Azon kaptam magam, hogy az albumot már egy órája hallgatom, annyira a hatalmába kerültem. Freddie Mercury énekhangja tökéletesen volt pozícionálva a fantom-center csatornában, csupán egy leheletnyi ércességgel, amit ritkán lehet kihallani.

A következő Jimi Hendrix és az Axis Bold as Love volt. Ezt az albumot gyakran hallgatom az autóban, és annak ellenére, hogy jó hangrendszer található benne, ezzel az albummal mégis kicsit kásásan szól. A NAD nem hezitált és gond nélkül elkülönítette Jimi gitárját a kevésbé határozott dob- és basszussávoktól. Az énekhang is tökéletesen kiegyensúlyozva és pozícionálva szólalt meg.

Mielőtt még a klasszikus választékra léptem volna, még meghallgattam néhány számot a Metallica Hardwired to Self-Destruct albumáról. Ez az egyik jobban kevert törekvésük, és kihagyták belőle a tömörített hatást, ami a korábbi megjelenéseket gyötörte. Olyan hangosan hallgathattam, ahogy csak akartam. Csak a füleim szabtak határt, és nem a D 3045. Mellékesen megjegyezném, hogy Lars Ulrich az egyik legnyomulósabb dobos, akit valaha hallottam. Nem csoda, hogy vitatkoznak a felvételek alatt.

A Bluetooth lehetőséget is ki akartam próbálni, ezért átpörgettem pár válogatást az iPhone-omon. Azonnal észrevehető volt a különbség a CD-ről készített Apple Lossles és a letöltött tartalmak között. A CD-ről rippelt dalokat akármilyen hangosan le lehetett játszani, és magas hangerőn alig érezhetően kúszott be a tömörítés sugallata. Frank Morelli fagott játéka rengeteg részletet hozott magával a felharmonikus tartományban és szépen kiegyensúlyozva szólt a kísérő zenekarral. Az egyik számban felbukkanó gitár kellemesen csengett és a tisztán megpengetett húrokkal ellensúlyozta a fagott melegségét. Amikor egy tömörített számot (256kbps) indítottam el, hangerőkorlátot tapasztalta, bár még így is elég hangosra lehetett tekerni. Ez jól mutatja az aptX Bluetooth képességeit és annak magasabb bitráta átvitelét. A legtöbb eszköz bekorlátozza a mulatságot a háttérzene hangerőszintjénél. A D 3045-öt már csak ezért a tulajdonságáért is érdemes megvenni.

A klasszikus CD-k terén a jól ismert Brahms symphonies-hoz fordultam, a Chicago Symphony előadásában. Ezek a lemezek 1991-ig nyúlnak vissza, és nem rendelkeznek a modern digitális felvételek ragyogó részletességével. A finomságok megmutatásához egy igazán jó erősítő szükséges. A D 3045 olyan részleteket csalt elő, amelyeket korábban észre sem vettem, mint például ahogy a csellósok ujjai fel- és lecsúsztak a hangszer nyakán. Olyan emberi tényező jelent meg az előadásban, amit sok erősítő nem tud visszaadni.

Az utolsó lemez a Rossini Overtures volt, amit a Montreal Symphony adott elő. Valamivel modernebb a hangzása, bár csak egy évvel később, 1992-ben vették fel, rengeteg egyedi vonással. Hallgatás közben az ember elkezd az ujjával dobolni és a szobában táncolni. Eszembe jutott egy tévében közvetített hangverseny, ahol Sir Georg Solti az egész előadást csupán az ujjai és szemöldöke apró rezdüléseivel vezényelte le. A D 3045 egy hibátlan zenei erősítő, ami tökéletesen semleges és pontos marad.

 

Konklúzió

A NAD HYBRID DIGITAL ERŐSÍTŐ a legjobb integrált erősítő, amit ebben az árban hallottam. Őszintén szólva, sokkal többet kellene költeni, hogy jobban kapjunk.

 

POZITÍVUMOK

Hibátlanul pontos és részletgazdag hang

Elképesztően feszes és fegyelmezett basszusok

Örömmel hajt meg nagy hangfalakat

Lenyűgöző minőség és funkcionalitás egy kicsi dobozban

 

JÓ LENNE

BluOS stream-elés

Semmit sem tudnék elképzelni, ami a D 3045 hangminőségét még jelentősen javíthatná. Ezen az áron olyan hangra képes, amit csak drágább készülékeknél hallhatunk. Rendelkezik mindennel, amit egy integrált erősítőtől szeretnénk, és lényegében bármilyen napjainkban kapható hangfalat meg tud hajtani. A karakterisztikája tagadhatatlanul NAD-os – semleges és pontos, szinte végtelen erőtartalékkal. Lehet, hogy teljesítménye papíron csatornánként csak 60 watt, de otthoni körülmények között nem lehet a határain túllépni.

Igaz, nem győztem dicsérni a D 3045 hangminőségét, de újra meg kell jegyeznem, hogy ráadásul mennyire kényelmes. Elég kicsi ahhoz, hogy egy könyvespolcon vagy a sarokasztalon elrejtsük, és szinte semennyi hőt sem termel. A szellőzés egyszerűen nem okoz gondot. Ugyanolyan boldogan hajt meg kis polcsugárzókat és hatalmas álló hangfalakat is. Az Axiom LFR1100-eseim 4Ω-osak és 93dB hatékonyságúak; nem egy hatalmas terhelés, de legtöbb középkategóriás erősítő felmelegszik tőle. A D 3045 a hangerőtől függetlenül alig ment szobahőmérséklet fölé. Torzítás? Ez az erősítő egyszerűen nem ismeri a fogalmat. A hangerőt az elviselhető fölé tekertem, de csak tiszta hangot hallottam. Egyetlen fenntartás van, ha a forrásanyag gyenge, ez az erősítő sem fog rajta segíteni. Semleges és őszinte, mint minden NAD termék.

Néhány rajongónak nehéz lehet elfogadni, hogy egy ilyen kis erősítő ennyi mindenre képes. De ez a valóság. Nem feltétlenül kell egy nagy és nehéz doboz ahhoz, hogy valami jól szóljon. A NAD ezt már öt évvel ezelőtt bebizonyította a D 3020-al, és ezt még jobban megerősítettek a D 3045-el. Nem csak a hagyományostól eltérően gondolkozik, hanem túl is lép rajta. Ezt a fantasztikus készüléket csak ajánlani tudom.

Az eredeti cikk itt érhető el:

https://hometheaterhifi.com/reviews/amplifier/nad-d-3045-hybrid-digital-amplifier-review/

Oldal tetejére

Termék újdonságok és aktualitások hírlevelünkben

Iratkozzon fel hírlevelünkre a legfrissebb hírekért, vagy aktuális akcióinkért, ajánlatainkért!